Pengurusan bilik darjah menurut Mok Soong Sang
(2011), merujuk kepada satu proses pembentukan satu alam pembelajaran yang
kondusif untuk pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran (PdP) serta usaha-usaha
untuk mengekalkannya . Suasana pembelajaran yang kondusif sangat penting agar
objektif PdP dapat dicapai dan murid berasa selesa dan bermotivasi untuk
belajar. Menurut Bosch (2006) pula, pengurusan bilik darjah merujuk kepada
bagaimana guru dan pelajar bekerja, bagaimana mereka saling bekerjasama dan
bagaimana PdP berlaku. Dalam hal ini, pengurusan bilik darjah merupakan pakatan
antara guru dan pelajar untuk menguruskan segala aspek yang terdapat dalam
bilik darjah termasuk pengurusan pelajar, kemudahan fizikal bilik darjah serta
aktiviti yang dijalankan untuk mewujudkan satu suasana pembelajaran yang
kondusif.
Seorang guru bukan hanya
berperanan untuk mengajar, tetapi juga bertindak sebagai pengurus, yakni
mengurus bilik darjah, mengurus murid- murid supaya menjalankan tugas
membersihkan bilik darjah mengikut jadual yang telah ditetapkan, memastikan
murid-murid mematuhi peraturan bilik darjah, mengurus keadaan fizikal bilik
darjah supaya menjadi lebih kondusif untuk aktiviti pengajaran dan
pembelajaran, mengurus bahan-bahan pengajaran dan pembelajaran agar lebih
berkesan serta mengurus aktiviti kumpulan supaya dapat dilaksanakan dengan
teratur mengikut perancangan.
Pengurusan bilik darjah yang
teratur dan berkesan mampu meningkatkan prestasi akademik pelajar. Hal ini
demikian kerana, pengurusan bilik darjah yang baik mampu mempengaruhi motivasi,
tingkah laku, dan penglibatan pelajar dalam proses PdP. Oleh itu, seorang guru
perlu bijak mengurus bilik darjah dan mengawal tingkah laku pelajar agar proses
PdP dapat berjalan dengan lancar tanpa sebarang gangguan.
No comments:
Post a Comment