Konsep
Rutin
Rutin bilik darjah merujuk kepada aktiviti
pengurusan harian bilik darjah. Ia juga
adalah satu prosedur yang tetap dan perlu dijalankan sebagai aktiviti harian
bilik darjah. Rutin pengurusan bilik
darjah yang sistematik bukan hanya membentuk persekitaran bilik darjah yang
kondusif untuk aktiviti pengajaran dan pembelajaran, tetapi juga meningkatkan semangat
kekitaan murid, keselamatan dan meningkatkan disiplin kendiri murid. Tambahan pula, ia menjimatkan masa dan tenaga
guru dan murid, dan memupuk sikap yang baik dalam diri murid seperti bersifat
koperatif dan bertanggungjawab.
Guru
perlu menerangkan kepada murid tentang rutin bilik darjah pada awal tahun. Semua murid perlu faham dan jelas tentang
rutin, peraturan dan prosedur bilik darjah supaya mereka boleh menjalankan
tanggungjawab mereka secara ikhlas dan sukarela. Contoh rutin bilik darjah termasuklah
mengambil kehadiran murid, memungut yuran, menyusun kerusi dan meja serta
menyiapkan jadual bertugas.
Jenis-jenis
Rutin
(a) Rutin
Kelas (bukan akademik)
Seorang guru perlu mewujudkan persekitaran fizikal
bilik darjah yang kondusif dan membuat beberapa peraturan dan prosedur asas
bilik darjah untuk memudahkan proses pelaksanaan aktiviti pengajaran dan
pembelajaran dalam bilik darjah.
Pengurusan peraturan dan kebersihan bilik darjah juga bertujuan untuk
mengurangkan masalah disiplin dan memastikan bilik darjah berada dalam suasana
yang kondusif.
Contoh
rutin bilik darjah: mengurus kebersihan
bilik darjah, termasuk menyapu lantai, menyusun kerusi dan meja serta
membersihkan papan tulis, membentuk peraturan dan jadual bertugas murid.
Carta organisasi kelas 4 Sains 3 |
Susunan meja murid kelas 4 Sains 3 |
Suasana kelas 4 Sains 3 |
(b) Rutin
Pentadbiran
Guru juga memainkan peranan sebagai seorang
pentadbir. Adalah penting bagi seorang
guru mengurus pentadbiran bilik darjah secara berkesan kerana ini akan membantu
murid-murid belajar dalam suasana yang selesa dan tenteram. Ini dapat
menjimatkan masa dan tenaga guru serta murid. Ini boleh memberi manfaat kepada pembelajaran murid. Murid akan lebih berasa selamat dan
berdisiplin.
Contoh
rutin pentadbiran: mengambil kehadiran
murid, memungut yuran (seperti yuran peperiksaan, derma PIBG), menyediakan
laporan kemajuan murid dan rekod kesihatan murid.
(c) Rutin Pergerakan Murid
Murid perlu tahu prosedur pergerakan dari satu
aktiviti atau bilik darjah kepada yang lain.
Contohnya kebanyakan sekolah memerlukan murid untuk beratur sebelum
pergi ke makmal sains dan komputer, bengkel kemahiran hidup dan Sains
Rumahtangga. Ini bertujuan untuk melatih
murid agar lebih berdisiplin sewaktu bergerak ke makmal atau mengikuti aktiviti
luar.
Contoh
rutin pergerakan murid: murid bergerak
dari
i. aktiviti dalam ke aktiviti luar,
ii. aktiviti kelas kepada aktiviti
kumpulan,
(d) Rutin
Pengurusan Tugasan
Rutin jenis ini termasuklah persediaan guru
terhadap tugasan, aktiviti sumber pengajaran dan pembelajaran dan membina pusat
aktiviti. Untuk memastikan kelicinan
dalam mengimplementasikan aktiviti pengajaran dan pembelajaran, guru perlu
memberitahu murid tentang hasil pembelajaran yang diharapkan, apa yang perlu
mereka lakukan dan cara mereka mengetahui pencapaian hasil pembelajaran
mereka. Guru juga perlu memantau
aktiviti bilik darjah dan menilai pencapaian murid.
(e) Rutin
Pembelajaran
Rutin jenis ini berlaku dalam pada setiap hari dan
ini membantu menyokong aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Prosedur yang betul sewaktu menjalankan rutin
adalah penting dan murid harus melibatkan diri secara langsung di mana
perlu. Contoh rutin pembelajaran: memungut buku latihan, memeriksa latihan,
mengagihkan sumber dan buku.
Buku latihan murid-murid kelas 4 Sains 3 |
(f) Rutin
Interaksi
Pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah
menekankan aktiviti yang berfokuskan murid.
Interaksi seperti interaksi murid-murid dan guru-murid adalah
digalakkan. Murid perlu tahu prosedur
bertanya atau menjawab, perkara yang diharapkan semasa berada di pusat
pembelajaran semasa menjalankan perbincangan dan aktiviti bilik darjah yang
lain.
Alfa Chemistry employs more than 200 full time staff, of which approximate 80 are Ph.D. and M.S. chemists, specialized in synthetic chemistry, process optimization, and research. Rutin
ReplyDelete